Kan Solleftea ga fran osexig kommun?

Efter en drygt 13 timmar lang flygresa fran Frankfurt ar jag nu framme pa flygplatsen i Singapore! Sedan forsta kontakten med Singapore Airlines har jag fascinerats av deras pricksakerhet gallande service kvalitet. Detta foretag har fattat vad sa manga foretag och organisationer bara TROR att de fattar och inte ens lever fullt ut for det. Singapore Airlines ser alla delar som lika viktiga, om det sa handlar om en flygvardinnas leende eller toalettpapper pa tjottan. Summan av delarna blir storre an helheten, enkel fysisk regel. Ack sa svar att fa genomsyrat i vara organisationer darute!

Vad har S.A lyckats med sa bra?

- Deras varumarkes koncept ar oerhort tydligt
- Deras anstallda LEVER service kulturen som rader i foretaget
- Alla touch points, dvs. pa alla vis kunder och potentiella kunder kan komma i kontakt med bolaget ar noggrannt designade med hogsta kvalitet (TV-skarmar, personalens bemotande..)
- Servicescapes, dvs. omgivningen avspeglar varumarket (ljud, ljus, atmosfar..)
- Physical evidence, allt som gar att "ta pa" har hog kvalitet i enlighet med varumarkets varderingar (mat, stolar..)

Flygplatsen har ar lika omsorgsfullt planerad. Mattorna pa golven, musiken i hogtalarna, de pyntade inne-tradgardarna, vantsalarna, feedback och service recovery-hantering, toaletterna (fortjanar ett WOW! kanns som att vara pa en lyxrestaurang fast det ar toaletter!) och sa vidare.   

Ja, ni kanske tycker att jag jiddrar om en massa vardelost hogskole-blabb. Men, det ar det inte. Det ar det moderna foretagandet som visar sig pa ett oerhort spannande och tydligt vis. Jag far belagg pa ALLT som var husguru Christian Gronroos sager. Service Management ar framtiden, och det ar precis har som jag vill att Solleftea Kommun skall sticka ut hakan och som en trog byrakrati hanga med i denna utveckling. Vara ett steg fore andra kommuner och bara vanda hierarkin at helvete upp-och-ner!

Om Sollefta skapar ett koncept, med mal och vision -- och om Solleftea andas detta, om vi alla lever som organisationen lar. Ja, da kommer varumarket Solleftea att bli kommunernas svar pa Singapore Airlines.

Jag ar lika overtygad som att det ar sant att det finns ris i Kina.


Kommentarer
Postat av: Karin Lidén

Håller med dig fullständigt, Jennifer! Åkte själv med Singapore Airlines när jag reste till Australien för tre år sedan och det var verkligen en upplevelse. Klockrent!

Ha det så gott i Aussie, njut, se och lär!

2011-09-14 @ 11:47:59
URL: http://karinpastan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0