Affärsidé: sand i stjärten

Det här med att (ut)NYTTJA de möjligheter som finns. Är vi bra på det hemma i Nipornas stad? Ja, vi är BRA. Men inte mer.. jag vill att vi ska vara BÄST på det. Hur gör vi då? För det första ska vi gräva där vi står. Vad är karaktäristiskt för Sollefteå kommun? Hur nyttjar vi det? Vilka är med på tåget? Detta steg är viktigt för att slippa storstadskomplex. Vi är inte och kommer aldrig bli Stockholm, New York, Paris eller Adelaide... Och det är en del av grejen - steg två är nämligen att lyfta fram det vi kan konkurrera med. Det som ingen annan har och det som gör oss raka i ryggarna och stolta som tuppar.


Upplevelser betalar människor fruktansvärt mycket pengar för. Och allt som behövs är att skapa en känsla dvs. utnyttja en möjlighet och förvandla den till en affärsidé. Upplevelseturismen är STOR och kommer bli större. Trust me on this one, hjärtelösa saker är inte värt ett korvöre i folks ögon om man jämför. 


Australiensarna är GRYMMA på turism. I helgen var jag på Kangaroo Island och där har man verkligen tagite
som denna växt- och djurrika ö har att erbjuda. Alltifrån vita stränder och turkost vatten - till vilda wallabies och remarkable rocks.. Som exempel erbjuds sandsurfing mitt ute i ingenstans, kallat little Sahara. Där har man nyttjat de stora sandynorna, allt som behövs är att hyra en bräda.. Och liiite talang för det var skitsvårt och sanden kom in öööverallt.. Summa summarum är att en sån sak som sand i stjärten kan vara en affärsidé.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0