Och vi blev inte ens haj-mat!

Upplevelseturism. Det är DET vi tjänar pengar på! Onödiga ting är något som vi människor värderar allt mindre i jämförelse med upplevelser - folk kan betala löjligt mycket pengar för en upplevelse där KÄNSLAN och det icke monetära VÄRDET är det som räknas. Hur kan vi nyttja detta i Sollefteå?

Jag ska ta ett exempel. Förra helgen var jag och my swedish crew på en delfinsimning. Kostnaderna för företaget är garanterat mycket små jämförelse med de intäkter de får - vi betalade för KÄNSLAN och ett icke monetärt VÄRDE. Det vi värdesatte var att få vara ute tills havs på ett australienskt äventyr och simma med fria, vilda delfiner. Verkligen ett minne att ta med sig för resten av livet. Och som pricken över i:et blev vi inte ens haj-mat!

Jag ska dra en parallell. Vi har inga delfiner i Sollan. Men vi har LAXAR! I en herrans massa år har laxfisket intresserat en massa människor. Såväl locals som turister. Och i alla dessa herrans massa år har det väl sett ut på samma sätt? Jag tycker att vi bör utveckla laxfisket - för att skapa en känsla och ett icke monetärt värde.

Laxfiske är förknippad med friluftsliv, norrländska älvar och god mat. Varför inte väva in detta och skapa nya attraktioner? Förslag från en liten kängurutjej i Aussie: 


1. Erbjud åskådning av laxfisket för att sedan avsluta med matkurs vid älven, med de nyfångade firrarna! Snacka om hands on experience.

2. Erbjud åskådning av laxfisket med en filt under rumpan och en frukost-korg i handen: vilket oslagsbart friluftsmys.

3. Erbjud lektioner till de som gärna vill fånga upp en lite rackare men inte kan! Detta kan sedan avslutas med matlagning och/eller en liten frukostkorg. 


Detta kostar inte mycket att genomföra. Men jag vill lova att det går att ta betalt - just för att det skapar en KÄNSLA och inbringar ett icke monetärt VÄRDE.

Vågar du tro på detta -- och kanske rent av ta steget och starta ett litet företag?! :D








Affärsidé: sand i stjärten

Det här med att (ut)NYTTJA de möjligheter som finns. Är vi bra på det hemma i Nipornas stad? Ja, vi är BRA. Men inte mer.. jag vill att vi ska vara BÄST på det. Hur gör vi då? För det första ska vi gräva där vi står. Vad är karaktäristiskt för Sollefteå kommun? Hur nyttjar vi det? Vilka är med på tåget? Detta steg är viktigt för att slippa storstadskomplex. Vi är inte och kommer aldrig bli Stockholm, New York, Paris eller Adelaide... Och det är en del av grejen - steg två är nämligen att lyfta fram det vi kan konkurrera med. Det som ingen annan har och det som gör oss raka i ryggarna och stolta som tuppar.


Upplevelser betalar människor fruktansvärt mycket pengar för. Och allt som behövs är att skapa en känsla dvs. utnyttja en möjlighet och förvandla den till en affärsidé. Upplevelseturismen är STOR och kommer bli större. Trust me on this one, hjärtelösa saker är inte värt ett korvöre i folks ögon om man jämför. 


Australiensarna är GRYMMA på turism. I helgen var jag på Kangaroo Island och där har man verkligen tagite
som denna växt- och djurrika ö har att erbjuda. Alltifrån vita stränder och turkost vatten - till vilda wallabies och remarkable rocks.. Som exempel erbjuds sandsurfing mitt ute i ingenstans, kallat little Sahara. Där har man nyttjat de stora sandynorna, allt som behövs är att hyra en bräda.. Och liiite talang för det var skitsvårt och sanden kom in öööverallt.. Summa summarum är att en sån sak som sand i stjärten kan vara en affärsidé.






I <3 SOLLEFTEÅ


Kära pessimist

Kära pessimist, 

jag kan inget annat än beklaga att kommande nyhet kommer att strypa vattnet i din negativa kvarn. Nyheten innebär att du måste hitta något nytt att klaga på, påstå andra omöjligheter och trash-talka annat än Sollefteå kommuns företagande.

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för de problem detta åsamkar dig.

MVH / en stolt sollefteåan

Ps. Sollefteå lever - som jag hela tiden sagt! Simply the best, better than aaaaaall the rest! 

NYHETEN!






High five

Om alla företag, kommuner, idrottsföreningar och människor bara kunde leva som de lär! Hur härligt skulle det inte vara då? Här i Awesome Aussie kan jag säga att jag ser MYCKET av det på alla sätt och vis. Och det leder till ljuvliga vinster, nöjda invånare, glänsande pokaler och lyckliga hjärtan!

Se och lär från Wallis Cinema, ett varumärke som signalerar skojj och entertainment, i närheten där jag bor. Igår såg vi den fantastiska filmen Crazy Stupid Love, och när jag och Georgy mitt i smeten blev panikartat kissnödiga (panik=rejäl sådan) så sprang vi ut ur sal 4 mot Sherwood (toalett) skogen! De två som jobbade vid utgången från salongen till tjottan, valde en skojj och entertaining approach. De tittade inte på oss som om vi var sjukt irriterande som gick ut mitt i filmen.. Nää, ena killen valde att - när vi var klara - säga:

"How did it go?"
Vi svarade: "Goooood!"
Hans respons med ett stort leende och handen i vädret: "High Five!!".

Ja, jag kommer gå tillbaka till denna bio = Wallis vann en kundrelation!

Mer sånt här i Sollefteå :-)

Puss på er!

Glada Nyheter - ny kategori (tipsa gärna)


BB-turism i Sollefteå

Paralympics - igen och igen!




Audrey slog huvudet på spiken!



"Nothing is impossible. The word itself says: ´I'm possible´" 

Audrey Hepburn







Vildmarken är full av lärdomar

Jaa, ni som befinner er på ett lite nordligare läge än jag själv tänker nu säkert på den svenska vildmarken när ni läser dagens rubrik? Själv tänker jag på en liten annan vildmark. Helt enkelt en mark -- som är vild. Mitt Aussie Home, med tre vilda djur (läs: barn) som tror att de är ovan mig i det ekologiska systemet. De vill äta mig levande, jag ser det i deras söta små rådjursögon.. Knäna skakar.

Från och med idag är det lov i två veckor. Jippekayyejj vad roligt med lov, eller hur?! För barnen, svar ja. För min del? Askul sålänge jag slipper WW3. Jag har spenderat de senaste 5 timmarna med att försöka behålla familjefriden och vi kan säga att jag inte är 100-procentig i mina försök. Syskonkärlek, tre starka karaktärer... toppat med övertalningsmetoder, manipulation och en vääääldig envetenhet.

Jag drar parralleller direkt! Till kunder (= en faktiskt kund i ett företag, = arbetskollegor, = anställda, = lagkamrat, = pojkvän, = killen på Coop -- etc etc etc..). Alla människor bör alltså ses som kunder, kunder vi ska få nöjda och glada. För om the people around you är på gott humör så blir ditt liv lite enklare, eller hur?

Jag känner att mitt jobb som Au Pair tränar mig inför alla livets möten - inte minst inom mitt yrke! För let's face it: nog har vi alla stött på en kund som är som en 5-åring? Visst är din kollega tjurig som en gammal get ibland? Visst ifrågasätter din pojkvän dina självklarheter nu och då? Visst kan grannen brusa upp över en petitess (här kan jorden gå under om ett pennstift går av)?

Mitt budskap med detta inlägg är alltså: LÄR DIG AV ALLA MÖTEN MED ANDRA MÄNNISKOR, både hemma och på jobbet.. Du blir en bättre version av dig själv om du vågar vara öppen för dessa lärdomar.

Och vill du bli en extra vass business woman/man ute i näringslivet? Se till att försöka tämja andras barn och APPLICERA dina knep.


RSS 2.0