Deltidsjobb som bitterkaka?

I min utbildning har vi fått lära oss att en organisations alla touch points* är lika viktiga - de vittnar om verksamhetens (service)kvalitet. Så, om en snorunge på 18 bast i andra sidan luren på Telias Kundtjänst är oengagerad och rent otrevlig - så drabbar det hela varumärket. Detta oavsett hur värderingar och vision ser ut och oavsett hur duktiga ledningen är på att ta fram strategier! Varje individ i alla organisationer är levande marknadsförings-pålar och därmed - enligt gurun inom Service Management, Christian Grönroos, - deltidsmarknadsförare. It makes a lot of sense. Men i verkligeheten är det alltför många som inte axlar denna roll och inser det egna ansvaret.  

Just to be clear. Givetvis gäller ovan även vår kommuns organisation. SOLLEFTEÅ ska vara ett namn som behandlas som vilket företagsnamn som helst och inte som ett osexigt namn på en kommun. Därmed är vi alla deltidsmarknadsförare för Sollefteå Kommun. Vill pimpa denna logga, ja!  




Blablabla - vad försöker jag säga?
Jo, att vi alla borde rannsaka oss själva; såväl privat som i arbetslivet. Jag exemplifierar.

1. Ungarna skriker, frukostbrickan fick smaka golv och mobilrackaren dog.. Men förtjänar verkligen Asta, 85, en utskällning när hon ringer in till Kundtjänst med en till synes självklar fråga?

2. Semestern är nära, du funderar på om du verkligen är rätt person på rätt plats och du vill verkligen spy på din att-göra-lista. Men är det din nya kollegas (Anna, 25) fel så att hon därmed får stå ut med dina bittra kommentarer? 

3. Du är på dåligt humör, pojkvännen är ett klappträ och chefen en pappskalle. Men förtjänar din organisations namn och varumärke att svärtas ner bara för att du typ käkat citron till frukost?





Ja.
I think you got a grip. Våra organisationer/företag/föreningar har ju ansvar gentemot oss - så varför ska inte vi ta vårt ansvar gentemot både organisationen samt människorna (både internt och externt)? Det är dags att acceptera våra roller som deltidsmarknadsförare och vara rädd om våra företag och deras varumärken.

Och faktiskt, jag tycker vi ska tänka på att vi med våra attityder och vårt beteende även marknadsför oss själva som individer, om vi så sitter på kontoret eller ligger på stranden. Vill du uppfattas som en solstråle får du liksom tamejfan le. Du vill väl inte uppfattas som en bitterkaka om du inte är det?






*Telefonsamtal, möte IRL, e-mail, kundtjänst, affisch, hemsida...


Kommentarer
Postat av: Isabelle N

Nu har jag äntligen hittat till din blogg Jennifer! KUL LÄSNING!!! jätte intressant skrivet! Den här ska jag verkligen fortsätta följa.



Känns mycket skönt att du får med våran kära Grönroos också ;) kram från bella

2011-08-16 @ 13:03:01
Postat av: Jennifer

Hej Bella! Kul att du hittat hit :D



Och kul att du tänker följa mig i mina entreprenöriella vardagsbetraktelser :)



Haha, ja, Grönross - den husguden blir vi nog aldrig av med ;)



KRAM

2011-08-16 @ 13:17:34
URL: http://solleftealever.blogg.se/
Postat av: Jennifer

Grönroos, menade jag såklart.. The one and only :-)

2011-08-16 @ 13:18:03
URL: http://solleftealever.blogg.se/
Postat av: Elin

Väldigt bra skrivet, måste jag säga! :)

2011-08-17 @ 20:05:28
URL: http://blogg.allehanda.se/elinhultqvist
Postat av: Jennifer



Tack, Elin!! :)

2011-08-18 @ 11:38:09
URL: http://solleftealever.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0